Dian Drugmand nieuwe dirigent St.-Caecilia

Na een korte proefperiode heeft harmonie St.-Caecilia een nieuwe dirigent: Dian Drugmand. Dian begon op 8 jarige leeftijd haar muzikale carrière op klarinet. In 1993 studeerde zij cum laude af op het conservatorium op het vak hafa-directie. Zij behaalde al eerste vrouw in Nederland het master directie diploma. Dian woont samen met haar man Roy en zoon Joep in Amstenrade; zij is geboren en getogen in Maastricht.

Haar muziekcarrière is dan ook in Maastricht begonnen. Toen haar vader bestuurslid werd van Harmonie St. Pieter, kwam zij voor het eerst in aanraking met harmoniemuziek. “Ik vond het fantastisch en stond op jonge leeftijd al te trappelen om mee te mogen doen. Toen ik 8 jaar werd mocht ik beginnen met klarinetles. Dit verliep zeer voorspoedig waardoor ik al tamelijk snel mee mocht doen met het harmonieorkest. Tja, want in die tijd was er nog geen jeugd- of opleidingsorkest om eerst mee te starten. En op de derde rij bij de klarinetten daar is het gebeurd. Die dirigenten rol, zo’n orkest leiden, boetseren met al die klanken, samen muziek maken, dat is toch het mooiste dat er is! Mijn doel stond vast. Ik wilde dirigent worden, en dat heb ik gedaan”. Dian gaat na de middelbare school naar het conservatorium om het vak hafa-directie te studeren. Deze studie verliep niet zonder slag of stoot. “Als vrouw werd ik niet meteen geaccepteerd. Het was een mannenmaatschappij waar ik echt voor mezelf heb moeten knokken. Gelukkig heb ik mij niet uit het zogenaamde veld laten slaan, en ben ik in 1992 cum laude afgestudeerd. Twee jaar later behaalde ik i.s.m. de Johan Willem Friso kapel mijn master directie diploma. Hiermee was ik toenmalig de eerste vrouw in Nederland! En nu, vele jaren later, ben ik nog steeds werkzaam als dirigent. Dirigeren blijft mijn grootste passie!”

Hoe is Dian dan bij St.-Caecilia in Eygelshoven terecht gekomen?
“De harmonie was op zoek naar een nieuwe dirigent. Door een collega dirigent werd het bestuur getipt om met mij contact op te nemen. Tijdens een goed gesprek over de harmonie werd ik enthousiast om aan de slag te gaan. Wel werd er wederzijds een proeftijd afgesproken om te kijken of er een ‘klik’ was. Hoe die proefperiode is afgelopen is inmiddels duidelijk. Wat een mooie vereniging is dit, met fijne mensen om mee te mogen werken. Elke donderdag wordt er, in goede sfeer, hard gewerkt. Ook staan er mooie concerten en andere activiteiten op de planning. Samen gaan we er iets moois van maken. Met trots kan ik zeggen: Ik ben de nieuwe dirigente van Harmonie St.-Caecilia Eygelshoven”!